ציירתי לבד! | מרים ליפשיץ

מורת לציור לעיתים קרובות פוחדות להעניק לתלמידות חופש פעולה כיוון שחוששות כי התוצר המוגמר לא יהיה מספיק "יפה", "ברמה" או "מרשים".

[ הציטוטים מקוריים ישירות מפי מורה לציור שלא הסכימה לתלות עבודות של תלמידות מכיתה ג' במקום מרכזי בבית הספר ,כיוון שהציורים לא יפים!!].

למרות המחשבה השגויה כי ציורה של הילדה חייב להיות יפה (ומה זה יפה?) וחוסר הפתיחות וההבנה כי תלמידות, הורים ומורים ישמחו לראות את ציורי התלמידות תלויים, יותר מאשר שעווניות קנויות ושבלוניות-

אנסה לתת פתרון שיניח את הדעת וישרת את שני האינטרסים.

האחד – כי התלמידה תלמד חומר חדש, תתנסה, תחווה ותהנה.

השני- תוצר מספיק אסתטי בכדי להרשים גם את ההורים והמורים.

אתן דוגמה בה עבדתי עם קבוצת בנים בני תשע:

שלב הציור:

חומרים:

 ניירות צילום גודל A4

 נייר בגודל A3

 נייר קופי

 קנבס

 עיפרון ומחק

 אובייקט לציור.

1. קטפתי מלוא אגרטל פרחי חרציות (פרח לא מוגן).

2. נגענו בפרחים, הרחנו, שוחחנו.. הילדים נדרשו להתבונן במשך שתי דקות בפרחים ללא דיבור וללא ציור.

חרציות

3. ציירנו על גבי נייר רגיל- הזכרתי לילדים כל הזמן כי מדובר בסקיצה, מותר וצריך לטעות, מה שיוצא זה טוב! אנחנו רק בשלב הכרות עם הפרח.

לאחר שכל ילד צייר מספר פרחים וראיתי כי הפנימו את הצורה של הפרח- עברנו לדף נוסף.

4. כל ילד קיבל קנבס ונייר לבן גדול, העתיק את הקנבס על גבי הנייר. וכעת היה לכל אחד סימון על גבי הנייר באיזו גודל יהיה הציור המוגמר.

5. דיברנו על קומפוזיציה=מיקום יפה בדף (מושגים מורכבים ניתן ללמד ילדים ללא אזכור של שם המושג עצמו).

הילדים שירטטו מיקום ל: 2-3 פרחים ומספר עלים, רק לילדים המתקשים עזרתי למקם את האליפסות שבתוכן נצייר אחר כך פרחים.

6. בתוך העיגולים והאליפסות שציירנו צייר כל ילד את פרחים והעלים תוך כדי התבוננות בפרחים האמיתיים שמולו. העבודה כללה מחיקות והתנסיות חוזרות עד לתוצר המוגמר.

7. על גבי הקנווס הנחנו נייר קופי ( למי שזוכרת מוצר בשם זה השנות ה-80) ועליו את הציור. כל ילד העתיק לקנווס את הציור שלו עצמו, ללא עשרות קוים של מחיקות. ציור נקי ומוגמר.

שלב הצביעה:

חומרים:

 צבעי אקריליק בגוונים מתאימים

 מכחולים פשוטים

 צלחות חד פעמיות

 ניילון, חולצת עבודה (עדיף בגדי עבודה), טישו.

טיפ:

צבעי אקריליק אני מחלקת בקמצנות לא מטעמי חיסכון, אלא כיוון שצבעי אלו רוויים מאוד ואני ממליצה לילדים לדלל במים- לתוצאה זורמת יותר.

8. מתחילים מהרקע, לוקחים מעט צבע אקריליק מניחים בצלחת, מדללים עם מים, ניתן לערבב מס' גוונים. צובעים את הרקע.

IMG_1327

9. את אותו הדבר עושים גם עם הפרחים עצמם והעלים.

10. אני מדרבנת את הילדים להתבונן במקור, לנסות להגיע לגוון הנכון והמדויק. אך גם מעודדת את אלו שלא הצליחו ממש לדייק כי לא נורא, וזה ציור ולא צילום ומותר לשנות מעט מן המציאות.

דוגמא מהתוצאה המרשימה שיצאה לפניכם!

הציורים

 

 

ניתן לצייר בנושאים, אובייקטים וטכניקות שונות.

בהצלחה רבה והרבה הנאה!!

 

13 מחשבות על “ציירתי לבד! | מרים ליפשיץ

  1. מלכי פדר הגיב:

    מרים, אני נפעמת מהפוסטים שלך כל פעם מחדש, היצירתיות שלא תראי במקומות אחרים! התוצר המושלם והחשיבה מחוץ לקופסא. אני בעד לתת יד חופשית לכל ילד או ילדה באשר הם, ולעודד אותם על כל דבר שיוצא תחת ידיהם!
    הילדים הוכיחו יצירתיות רבה ותוצאה מוש מוש מושלמת! !!!

    אהבתי

  2. רחלי הס הגיב:

    מרים!
    אותי זה פשוט מרגש לראות ילדים יוצרים כך… בדיבור עם הטבע, בלי מתווכים מיותרים,
    תודה, אני הולכת לעשות עם תמר. היא ירשה ממני בינתיים את התלת ממד, אבל מתקדמת טוב גם ברישום

    אהבתי

נשמח לתגובתך! תגובתך תפורסם לאחר אישור המערכת. תודה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s